tirsdag 28. februar 2012

Tiggerbarna i Jawalakhel

Det knyter seg i magen hver gang jeg ser de komme mot meg. Barna med et ark i hånda som forteller at de trenger hjelp og at de er sultne. Samme med mannen som sitter like ved rundkjøringa nesten hver dag - ikledd hvite teppelignende plagg, staven i hånden og med skålen plassert foran seg. Føttene hans er slitte og flere av tærne hans mangler. Eller dama med den lille bøtta i tinn og bedende blikk som følger etter oss på vei inn mot bussen.

Jeg har gitt dem mat noen ganger, men de blir ikke fornøyde. Jeg prøver å smile til dem når jeg går forbi, men i forsøket mitt på å være hyggelig føler jeg at jeg nesten håner dem. Gir jeg penger tilfredsstiller jeg min egen samvittighet for en stund. Samtidig bidrar jeg til at de fortsetter å tigge, siden de tydeligvis får en inntekt på det.

Jeg føler meg slem når jeg opplever glede de dagene de ikke er der - for da slipper jeg å konfronteres med dem.  Jeg føler meg slem når jeg gir. Jeg føler meg slem når jeg ikke gir.

Til stadighet blir jeg minnet  på det Jesus sa: "Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg."  og "Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg" (Matteus 25, 34-46)

Jeg finner det utfordrende å forstå hva disse menneskene trenger og hvordan jeg kan hjelpe. Vi hører av folk at mange av tiggerne bruker penger på alkohol og rus. Vi hører at barna er organiserte, og dersom vi gir dem noe vil det nok ikke gå til dem uansett. Vi hører at vi ikke bør gi penger.

Hva gjør man?


4 kommentarer:

  1. Fint innlegg! Jeg tror bare det at du reflekterer over det er viktig. Jeg tror likevel at det alltid vil være en utfordring om å gi, eller ikke gi. Jeg spør meg samme spørsmål hver dag her i Oslo, hvem skal jeg gi til, eller hva skal jeg gi? I Oslo vil kanskje det viktigste være mat og tid. Fordi innerst inne vet jeg at hvis jeg gir penger så vil pengene bare gå til narko, likevel er det ofte lettere å bare gi penger, for så å lette på samvittigheten. Jeg tror det er viktig å huske at Jesus ser til hjertene våre. Han ser dine tanker, og den godheten du har, dine valg ut i fra det kan bli veiledet av Gud om du ønsker. Jeg tror at så lenge du legger din vei i Herrens hender, vil dine handlinger bli ført av Ham. Stol på Han, så griper Han inn :-)

    Håper du får noen fine månder igjen av oppholdet. Nyt tiden, plutselig er du hjemme og da er det andre utfordringer. Hilsen Kristine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fin kommentar Kristine! Det er helt sant at dette alltid vil være en utfordring. Jeg opplever at når jeg gir mat, så blir de fleste ikke fornøyde fordi de vil ha penger isteden. Og jeg føler jeg ikke har nok språk til å snakke med dem. Det er også helt sant som du sier at Gud vil gripe inn når vi legger vår vei i Hans hender.

      Vi skal nyte tiden som er igjen her - virkelig! :)

      Slett
  2. What I really love your blog for is a large number of photos, they make me experience at least a half of joy you got :) Thanks a lot for all those posts!

    Peter

    SvarSlett
  3. Yeap, placing high quality photos is a really great idea. It provides readers with more info than thousands of words do.

    SvarSlett