lørdag 8. oktober 2011

Namaste!

Vi kom til Nepal på torsdag morgen. Bak oss hadde vi en lang flytur uten særlig mye søvn, så vi var bra slitne da vi ankom Kathmandu. Etter å ha stått en og en halv time i kø for visum og blitt lurt til å gi 50 dollar(!) i tips til ansatte på flyplassen (virkelig learning by doing... gjør ikke det flere ganger) ble vi hentet av noen folk fra NBCBS som fraktet oss til andre enden av byen, til Nakhu hvor kontoret til NBCBS og leiligheta vår er.

På turen fra flyplassen fikk vi oppleve litt av trafikken her. For det første kjører man på venstre side av veien, og forbikjøringer skjer i ett sett. For å vise hvor man skal er det vanlig å bare ta hånda ut av vinduet for å gi signal. Også tuter man hele tiden for å bane seg gjennom. Det virker litt som at man deler på midtlinja, og ingen passasjer eller gater er for små eller for trange. Dessuten så vi kyr mange plasser i veien og i gatene, og dette er helt normalt. Kyr er hellige i hinduismen, så de får gå hvor de vil. Til tross for at vi synes det var en smule kaotisk, fikk vi høre at dette var en rolig dag og absolutt ingenting i forhold til vanlig. Dette er på grunn av en hinduistisk festival som foregår nå, så da har de fleste fri. Sånn sett blir nok dette en myk tilvenning for oss.
I løpet av de siste dagene har vi også fått tatt litt lokalbuss. De bruker minivaner som buss og de går hele tiden. Dette er en kjempebillig måte å komme seg rundt på. Vi har betalt 15 rupi per tur, og det er ca 1 norsk krone. Bussene er av ymse kvalitet, noen ser ut som at de skal falle fra hverandre hvert øyeblikk. Og vi lærte også ganske fort at å ta buss i Nepal, er ikke det samme som i Norge. Her propper man bussene helt fulle, og når man trodde at man ikke fikk plass til flere så trykker man seg enda mer sammen og får inn 3-4 til. Idag telte vi at vi var ca 30 stk i en buss som hadde seter til ca 10... Dessuten satt det enda flere på taket. Her er det rom for alle!

I går ble vi vist litt rundt i Kathmandu av Vegard og Bjørn fra Ålesund, som har bodd i Nepal tidligere. Vi fikk se hvor de bodde, litt av sentrum, Thamel, Jawlakhel, Norwegian house hvor vi skal ha språkundervisning, ECEC som er en lærerskole, Higher Ground-bakeriet (http://www.higherground.com.np/) som vi skal få besøkt snart og en del tempel. Veldig greit å få kommet seg ut av leiligheta og bli guidet av noen som er litt kjent i området. Det var en veldig bra dag!

Idag fikk vi erfare litt av nepalsk gudstjenesteliv. Vi blei med 'vertsfamilien vår', som bor under oss, i deres kirke. Denne kirka var et rom i huset til en i menigheten. Selv om vi ikke forstod særlig mye, var det en fin opplevelse. Etter gudstjenesten dro vi videre til Bible-quiz competition. Dette foregikk i en annen kirke, og her var det folk fra forskjellige kirker i Kathmandu som skulle konkurrere mot hverandre. Det skulle skje i to runder, så vi var der vel tilsammen fem timer. Ida og jeg ble satt til å være kontrollører på første runde, så vi fikk beskjed om å sitte på noen stoler bak deltakerne for å passe på at de ikke jukset. Vi gjorde igrunnen ingenting, så vi bare satt der i to timer å prøvde å ikke sovne. Også her foregikk alt på nepali, så vi var der nok mest for fellesskapets skyld. Forhåpentligvis vil det komme seg med språket og bekjentskap etterhvert, så da får vi nok mer ut av å være med på slike ting.

Dette ble et veldig langt og rotete innlegg, men vi lever litt Nepali-style - kaotisk, men fungerende!
Legger ved noen bilder som forteller litt om de siste dagene!

Litt av stua vår

Litt av kjøkkenet vårt

Utsikt fra leiligheta vår

Kyr overalt = helt normalt!

Tut og kjør! Bilene kommer til overalt og på alle typer veiforhold.

Disse finner man også overalt. Søppelsystemet her er en smule ikke-fungerende